Initiatievenschool
Heb je een goed idee voor de stad en wil je je initiatief graag verder brengen? Via de Initiatievenschool biedt de gemeente trainingen aan die je hierbij kunnen helpen. Denk aan een training crowdfunding, pitchen of social media. Alle trainingen worden gratis of tegen een kleine bijdrage aangeboden. Heb je behoefte aan een bepaalde training of is er een onderwerp waarover je een training zou willen volgen? Laat het ons weten via initiatief@haarlem.nl
--------------------------------------------------------------------------
Inspiratiesessie Storytelling voor (kleine) organisaties
Laten we eerlijk zijn: organisatiedoelstellingen, missie en visies zijn saai. Verhalen niet. Verhalen raken je hart en prikkelen je geest. Zolang er mensen zijn vertellen ze elkaar verhalen. Om ervaringen te delen, om iets door te geven, om contact met elkaar te hebben. Met verhalen roep je emoties op, zorg je voor herkenning bij degene aan wie je het vertelt en creëer je verbinding. Niet zo gek dus dat storytelling vaak wordt ingezet om een organisatie, een merk of een boodschap voor het voetlicht te brengen. Maar hoe pas je storytelling toe in jouw organisatie? Welk verhaal hoort bij jou? En hoe vertel je het op een boeiende manier?
In deze inspiratiesessie verkennen we in anderhalf uur de do’s en dont’s van goede storytelling, nemen we enkele sterke voorbeelden onder de loep en oefen je zelf met de opbouw van een goed verhaal. Uiteraard krijg je een hand-out mee met handvatten om je verder te verdiepen in de kunst van het verhalen vertellen.
Mieke Bergkamp begeleidt de sessie. Ze is verhalenverteller en heeft jarenlange ervaring met het verbinden van mensen en maatschappelijke doelen.
Datum en tijd: 4 februari 2025 van 19.30-21.00 uur
Locatie: Bibliotheek Centraal, Gasthuisstraat 32, gele kamer boven de koffiebar
Aanmelden verplicht: initiatief@haarlem.nl
------------------------------------------------------------------
Training ‘Het opbouwen van duurzame financieringsrelaties’
Voor maatschappelijke initiatieven is het vaak een uitdaging om duurzame relaties op te bouwen met financiers en daarmee langdurige financiering te organiseren. In deze workshop van 3,5 uur ga je als deelnemer aan de slag met diverse opties voor duurzame financiering van fondsen, overheden, bedrijfsleven en de ‘crowd/community’.
Doelgroep
Stichtingen, verenigingen, coöperaties, burgercollectieven, sociale ondernemingen en andere maatschappelijke initiatieven. Met name interessant voor initiatieven die al enige tijd bestaan en die de ambitie hebben om meerjarig te blijven bestaan. Deze training is minder geschikt voor initiatieven die nog opgestart moeten worden, of die beoogde een looptijd hebben van minder dan drie jaar.
Wat levert het je op?
- Je kent de meest voorkomende constructies (zoals vrienden van, businessclubs) om financiers langdurig aan je initiatief te verbinden
- Je weet welke van die constructies het meest kansrijk zijn voor je eigen initiatief, en je bent in staat om daar een strategie voor te ontwikkelen
- Je hebt kennis van de belangrijkste juridische en fiscale aandachtspunten bij verschillende vormen van langdurige financieringsrelaties
- Je hebt zicht op de belangrijkste trends en ontwikkelingen rond het aangaan van financieringsrelaties door overheden, fondsen, bedrijfsleven en particulieren.
Werkvorm en maximum aantal deelnemers
Deze training door Martijn Arnoldus is een combinatie van kennisoverdracht en actief werken aan de door deelnemers zelf (vooraf) ingebrachte cases. Aan de workshop kunnen maximaal 12 initiatieven deelnemen (met maximaal 2 vertegenwoordigers per initiatief). Na de workshop krijgt elk initiatief de mogelijkheid tot een digitale 1-op-1-vervolgsessie van 30 minuten. Daarin kunnen specifieke vragen verder worden uitgediept die tijdens de training blijven liggen, of onvoldoende behandeld kunnen worden.
Over Martijn Arnoldus
Martijn Arnoldus is een doorgewinterde expert op het gebied van sociaal ondernemen en maatschappelijke initiatieven. Hij is oprichter van Social Finance Matters en heeft uitgebreide kennis van bestaande en vernieuwende financieringsvormen, rechtsvormen, impact en vernieuwing van onderop. Hij werkt al jaren met sociale ondernemingen, maatschappelijke initiatieven en de creatieve sector en is bovendien een zeer ervaren cursusleider.
Datum en tijd: 11 maart van 13.30-17.00 uur
Locatie: Zijlpoort, gemeente Haarlem, Gedempte Oude Gracht 2
Aanmelden verplicht: initiatief@haarlem.nl
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Training ‘Begrotingsperikelen van sociale, groene en creatieve initiatieven’
Het opstellen van een begroting is meestal niet de eerste klus die initiatiefnemers oppakken bij het schrijven van een fonds- of subsidieaanvraag. Maar een goede begroting vergroot je kansen op succes aanzienlijk. In de cursus ‘Begrotingsperikelen van sociale, groene en creatieve initiatieven’ leer je als deelnemer in 2,5 uur met andere ogen naar je begroting te kijken, en krijg je handvatten mee om goede begrotingen op te stellen.
Doelgroep
De cursus door Martijn Arnoldus is bedoeld voor opstellers van sociale, groene en/of creatieve subsidie- en fondsaanvragen. Het maakt niet uit of het om een buurtinitiatief gaat, je als natuurlijk persoon geld aanvraagt of dat je aan het roer staat van een sociale onderneming, stichting, vereniging of coöperatie. We kijken hoofdzakelijk naar begrotingen die horen bij projectvoorstellen en die ingediend worden bij fondsen en voor overheidssubsidies.
Wat levert het je op? Na de cursus weet je als deelnemer:
- Welk type begroting je moet opstellen, en hoe je dat bepaalt
- Wat de meest gebruikelijke posten in een begroting zijn, en welke je meestal (beter) kunt weglaten
- Hoe je de afweging maakt tussen het werken met een eigen format of met een modelbegroting
- Waar je beoogde financier naar kijkt in de opbouw van de begroting
- Hoe je een begroting goed laat aansluiten op je inhoudelijke plan
- Hoe je moet omgaan met toelichtingen op begrotingsposten
- Hoe het zit met btw en hoe je kosten van derden meeneemt in de begroting
Werkvorm en maximum aantal deelnemers
Aan de cursus kunnen maximaal 30 personen deelnemen. Het programma is onder voorbehoud van lichte wijzigingen in tijdsblokken en inhoud, en deels afhankelijk van interesse, vragen en verwachtingen die deelnemers bij aanmelding hebben aangegeven:
Je krijgt vooraf een korte vragenlijst in te vullen, en wordt gevraagd om een eigen casus voor te bereiden. Die casus wordt bij voorkeur al vooraf ingestuurd, zodat die goed meegenomen kan worden in de training.
Over Martijn Arnoldus
Martijn Arnoldus is een doorgewinterde expert op het gebied van sociaal ondernemen en maatschappelijke initiatieven. Hij is oprichter van Social Finance Matters en heeft uitgebreide kennis van bestaande en vernieuwende financieringsvormen, rechtsvormen, impact en vernieuwing van onderop. Hij werkt al jaren met sociale ondernemingen, maatschappelijke initiatieven en de creatieve sector en is bovendien een zeer ervaren cursusleider.
Datum en tijd: 20 maart van 19.00-22.00 uur
Locatie: Gele zaal in de Bibliotheek Centrum
Aanmelden verplicht: initiatief@haarlem.nl
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Training door de Vrijwilligersacademie van VWC-BUUV: 'Branding en naamsbekendheid voor verenigingen'
Wil je de zichtbaarheid en impact van jouw vereniging of stichting vergroten? In deze praktische workshop (avond) ga je aan de slag met het versterken van jullie branding en naamsbekendheid. Deze interactieve sessie richt zich op jullie huidige (digitale) uitingen en middelen, met een frisse, creatieve benadering.
Wat kun je verwachten?
De trainer, met creatieve kennis en ervaring, neemt je mee op een ‘digitale reis’. Samen kijk je kritisch naar de branding van jouw vereniging of stichting en ga je creatief aan de slag met het vertellen van jullie verhaal. Geen standaardlessen over hoe je een Instagram-profiel beheert, maar een verkenning van hoe je diverse online platformen optimaal kunt inzetten om jouw boodschap krachtig en in eigen stijl over te brengen.
Programmaonderdelen:
Moodboards: Moodboards creëren om visueel en strategisch inzicht te krijgen in jouw organisatiebranding. Dit helpt je een frisse blik te werpen op jouw huidige aanpak.
Creatief denken: Ontdek nieuwe manieren om jouw verhaal te vertellen, met een focus op vormgeving, teksten, korte filmpjes en achtergrondmateriaal. Ook zul je aan het einde van de workshop een plan van aanpak hebben gemaakt voor de komende tijd.
Een frisse wind: Samen met de groep breng je nieuwe ideeën en creatieve invalshoeken die jouw vereniging of stichting laten opvallen en groeien.
Voor wie?
Deze workshop is speciaal ontwikkeld voor leden en vrijwilligers die binnen hun vereniging of stichting verantwoordelijk zijn voor communicatie en branding. Of je nu net begint of al ervaring hebt, je zult praktische inzichten en inspiratie opdoen die direct toepasbaar zijn.
Datum en tijd: 27 maart van 19.00-21.30 uur
Locatie: Raaks 36, 2011 VA Haarlem
Kosten: gratis
Max. 2 deelnemers per vereniging/stichting
Aanmelden verplicht: info@vwc-buuv.nl
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Workshop Community building
'Een community is een groep gelijkgestemden die samenkomt en actief bijdraagt aan een gezamenlijk doel of thema, waarvan belangeloze inzet, zelf organiserend vermogen en intrinsieke motivatie kenmerken zijn.'
Een initiatief starten kan bijna iedereen. Maar hoe zorg je er nu voor dat jouw initiatief door een grotere groep wordt gedragen, verder wordt gebracht en écht zichtbaar verschil kan gaan maken? Dat leer je in deze interactie workshop 'Community building'.
Wie heeft nu precies welke rol in jouw groep? En waar vind je dan die gelijkgestemden? We leren je alle ins- en outs over het effectief opzetten en activeren van jouw community met zichtbare impact. Een belangrijk onderdeel van impactvol community building is dat er een goed verhaal naar buiten wordt gebracht, zodat andere mensen bereikt en geënthousiasmeerd kunnen worden om bij te dragen.
Deze workshop wordt gegeven door twee Haarlemmers, initiatiefnemer(s) én ervaren trainers, Digna Brand & Jorien Stoop.
Over de trainers
Jorien Stoop is een expert in community building. In 2023 deed zij onderzoek naar de succesfactoren van meer dan 15+ diverse community's in heel Nederland. Met het bedrijf Community Growth Collective helpt zij organisaties met het effectief inzetten van community management.
Digna Brand is een ervaren freelance specialist in copy, communicatie en community. Daarnaast coacht ze andere freelancers in hun zichtbaarheid en ondernemerschap. Het raak overbrengen van verhalen is wat haar drijft. Taal is haar toverstaf.
Datum en tijd: 22 april van 19.00-21.30 uur
Locatie: Bibliotheek Centraal, Gasthuisstraat 32, gele kamer boven de koffiebar
Aanmelden verplicht: initiatief@haarlem.nl
----------------------------------------------------------------------------------
Training door de Vrijwilligersacademie van VWC-BUUV: 'Werven en begeleiden van vrijwilligers'
Vrijwilligers zijn onmisbaar! In onze samenleving en natuurlijk ook voor je organisatie, vereniging of stichting. Ze zorgen er onder meer voor dat de activiteiten uitgevoerd worden, dat evenementen door kunnen gaan en dat vele musea hun deuren kunnen openen. Dit zijn maar een paar voorbeelden, vrijwilligers zijn in zoveel sectoren actief en van groot belang! Maar hoe en waar vind je vrijwilligers, en hoe behoud je je vrijwilligers? Een goede begeleiding en communicatie speelt daarbij een belangrijke rol.
De inhoud van de training:
Werven van vrijwilligers, hoe doe je dat en waar moet je opletten?
Wat zijn belangrijke aspecten bij het begeleiden en motiveren van vrijwilligers?
Hoe geef ik leiding aan een grote groep vrijwilligers?
Welke mogelijkheden zijn er om vrijwilligers te informeren?
Wat kan ik doen om de samenwerking tussen medewerkers en vrijwilligers te bevorderen?
Voor wie is?
Voor iedereen die verantwoordelijk is voor de coördinatie of te maken heeft met de begeleiding van vrijwilligers.
Over de trainer:
De training wordt gegeven door Jacqueline van den Bos. Jacqueline is als projectcoördinator advies en scholing werkzaam bij VWC-BUUV. Zij heeft goede kennis van vrijwilligersmanagement en de trends en ontwikkelingen op het gebied van vrijwillige inzet. Jacqueline is gediplomeerd trainer en adviseur van het keurmerk Goed Geregeld. Dit keurmerk laat zien dat je als organisatie structureel werkt aan goed vrijwilligersbeleid/vrijwilligersmanagement.
Datum en tijd: 15 mei van 13.30-16.00 uur
Locatie: volgt zsm
Aanmelden verplicht: info@vwc-buuv.nl
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Workshop 'Social Media'
Wil je (als wijkraad, wijkplatform of initiatiefnemer) weten hoe je een post maakt, plaatst op social media en een succes maakt van jouw kanalen? Meld je dan aan voor deze leuke workshop!
Aanmelden verplicht: initiatief@haarlem.nl
Datum: bij voldoende aanmeldingen wordt een datum geprikt
Locatie: wordt later bekend gemaakt
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Workshop ‘Invloed op bestuur en politiek’
Hoe werkt de besluitvorming in de gemeente? Waar vindt de politieke afweging plaats? En hoe vergadert een raadscommissie? Als initiatiefnemer wil je graag weten hoe je invloed kunt uitoefenen op het bestuur en de politiek, om zo het initiatief kansrijker te maken. In deze workshop van anderhalf uur door Heske Pohlmann (communicatieadviseur bij de gemeente Haarlem) krijg je uitleg over hoe het gemeentebestuur werkt en hoe je invloed kunt uitoefenen. Leuk extraatje: na de workshop is er de gelegenheid om een raadsvergadering bij te wonen.
Aanmelden verplicht: initiatief@haarlem.nl
Datum: bij voldoende aanmeldingen wordt een datum geprikt
Locatie: Stadhuis gemeente Haarlem, Grote Markt 2
Alvast meer weten over de gemeenteraad? Kijk op www.haarlem.nl/bestuur
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Workshop voor wijkraden en buurtinitiatieven: 'Het gebruik van LaPosta voor nieuwsbrieven'
Wil je voor en met jouw wijk of buurt het contact onderhouden via een digitale nieuwsbrief? LaPosta is een programma waarmee je snel en eenvoudig een nieuwsbrief op kunt maken en versturen. Je kunt ook eenvoudig je relaties beheren en inzien hoeveel ontvangers de nieuwsbrief openen en/of lezen. Tijdens deze workshop zijn twee werknemers van gemeente Haarlem aanwezig om het programma uit te leggen en te helpen hoe je er zelf mee kunt werken. Om te kunnen werken in LaPosta moet je eerste een account aanmaken (een account is gratis tot 2.000 e-mailadressen).
Belangrijk: maak van te voren een gratis account aan via Laposta - Aanvragen en neem een laptop mee.
Datum, tijd en locatie worden later bekend gemaakt
Aanmelden verplicht: initiatief@haarlem.nl onder vermelding van je naam, wijkraad of initiatief.
Met LaPosta voldoe je aan de eisen van de AVG. Voor iedere gebruiker staat een verwerkersovereenkomst klaar, die gemakkelijk binnen dit programma getekend kan worden. Alle servers staan in Nederland en LaPosta heeft een ISO-27001 certificering.
--------------------------------------------------------------------------------------------
Tip: Bij de Vrijwilligersacademie van VWC-BUUV (het Vrijwilligerscentrum Haarlem & omgeving en BUUV Haarlem) vind je nog meer trainingen! Het cursusaanbod is bedoeld voor vrijwilligers, actieve burgers, vrijwilligerscoördinatoren, beroepskrachten, mantelzorgers en burgerinitiatieven die in de gemeenten Haarlem en Bloemendaal werken of actief zijn. Er zijn via de Vrijwilligersacademie ook allerlei e-learnings en webinars te volgen.
Ook bij de Katalys kun je allerlei (online)workshops en trainingen volgen. Praktisch en concreet aan de slag met zaken als crowdfunding, social media, pitchen of burgerplanvorming. Bekijk hier het programma, stroop je mouwen op, pak je agenda erbij en doe mee!