Invulhulp HaarlemLink

Start met je initiatief

HaarlemLink is een openbaar platform voor de stad, bedoeld om mensen met elkaar in contact te brengen. Jij bepaalt zelf wat je over je initiatief wilt vertellen. Maar: wat je plaatst is zichtbaar voor iedereen (behalve je e-mailadres). Wil je je idee op een aantrekkelijke en correcte manier presenteren? Lees dan eerst deze invulhulp.

In het algemeen geldt, dat je je tekst kort en bondig houdt. HaarlemLink is bedoeld om initiatiefnemers en geinteresseerden bij elkaar te brengen. Hoe aantrekkelijker en duidelijker je pagina, hoe sneller mensen zich bij jou zullen melden. De details komen later wel.

Experimenteer gerust voor je je initiatief definitief op de site plaatst. Onderaan de pagina START INITIATIEF kan je de status van je initiatief aangeven. Als je de status IDEE aanvinkt, wordt je pagina wel zichtbaar voor jezelf, maar nog niet voor anderen. Je kan trouwens je tekst altijd wijzigen, aanvullen, inkorten, precies zoals jij het hebben wilt.

De zoekmachine van HaarlemLink doorzoekt de hele site op woorden, die bezoekers invullen. Verplaats je in de mensen, die voor jouw initiatief interessant zijn. Bedenk welke zoekwoorden zij zullen invullen om een initiatief te vinden, dat bij hen past. Gebruik die woorden vervolgens in je tekst.

Jij bepaalt wat er op je pagina komt. Je hoeft niet elk vak in te vullen; alleen de vakken met een * zijn verplicht. De niet-ingevulde vakken zijn niet zichtbaar voor bezoekers.

Houd de interesse van je bezoekers vast, ook nadat je je initiatief hebt gepubliceerd. Bezoekers kunnen zich via de Blijf-op-de-hoogte-knop gratis als volger voor updates over jouw initiatief aanmelden. Via de mailupdate-knop op je overzichtspagina kan je volgers informeren over nieuwe content op je pagina of een bericht sturen. Daarnaast kunnen bezoekers via het reactieveld onderaan je initiatiefpagina een opmerking plaatsen. Reageer daar op en zet je initiatief in de etalage. Als je een reactie niet passend vindt, meld dat dan aan ons via info@haarlemlink.nl.

En nu: richt je initiatiefpagina in.

Titel

Geef je initiatief een korte en duidelijke naam, waarin de kern van je idee direct te herkennen is. Gebruik bij voorkeur niet meer dan 30 tekens. Zo is de naam van je idee volledig zichtbaar op de homepage van HaarlemLink.

Wat

Hier kun je iets meer vertellen over je idee. Samen met de titel moeten deze twee vakken voldoende duidelijk maken waar je initiatief over gaat.

Waarom

Geef hier de resultaten van je idee aan, als het straks is uitgevoerd. Wat levert het op voor de stad, voor de straat, voor een groep Haarlemmers? Formuleer de resultaten zo concreet mogelijk, zodat geinteresseerden direct denken: 'JA, dat wil ik ook!' (of: 'NEE, niets voor mij!'natuurlijk).

Voor wie

Heb je een specifieke groep mensen in gedachten voor wie jouw initiatief is bedoeld? Geef dat hier zo duidelijk mogelijk aan. Dat voorkomt teleurstellingen en is handig voor de zoekmachine.

Help mee

Heb je een duidelijke vraag om hulp of ondersteuning? Zoek je mensen met een speciale vaardigheid, spullen of een ruimte om bij elkaar te komen? Stel je vraag hier, zo concreet mogelijk. Mensen kunnen dan direct reageren. Zij ontvangen een bevestigingsmail van HaarlemLink met de mededeling, dat de initiatiefnemer zo snel mogelijk contact met hen opneemt. Jij krijgt hun gegevens in jouw mailbox en kan er dan mee aan de slag.

Foto's

Je kan hier foto's tot een grootte van 2 mb plaatsen in jpg-, jpeg- en png-formaat. Weet je niet of je foto's geschikt zijn? De bestandsnaam van de foto op je computer heeft een extensie; die geeft het formaat van de foto aan. Zo is een bestand met de naam zomerfoto.jpg geschikt om te plaatsen.

Let op!

Als je beeldmateriaal (foto's, video's, illustraties) op een website plaatst, ben je verantwoordelijk voor de privacy van de mensen die op dat beeld voorkomen. Iedereen die op het beeld zichtbaar is, moet toestemming hebben gegeven voor het plaatsen van dat beeld. Dat geldt voor beeld dat je zelf hebt gemaakt, maar ook voor materiaal van andere makers. Gebruik je beelden van anderen (bijvoorbeeld en foto die je van internet hebt gehaald), check dan bovendien of dat beeld rechtenvrij is en door jou mag worden gebruikt. Is dat niet het geval, dan kan je een flinke schadeclaim aan je broek krijgen.

YouTube Video

Een aantrekkelijke manier om iets over je idee te vertellen, is in de vorm van een kort filmpje. Op internet vind je tal van tips om een aansprekend filmpje te maken met je camera, smartphone of tablet. Publicatie kan door het filmpje te uploaden op YouTube. Je moet daarvoor wel eerst een account aanmaken op YouTube, maar dat doe je dan meteen voor je initiatief! Is je video geupload op YouTube, dan kopieer je de url van je video (internetadres, te vinden in de adresbalk bovenaan een webpagina) en je plakt hem in dit invulvak.

Locatie

Je kan als locatie voor je idee je eigen adres kiezen of de plek waar je je idee wil gaan uitvoeren. Het gekozen adres correspondeert met de pin op de kaart van Haarlem. Ook kan je kiezen voor (Nog) geen locatie. Dat doe je bijvoorbeeld als je nog geen locatie hebt, of het idee voor de hele stad wilt ontwikkelen. De pins voor deze ideeen hebben een andere kleur dan de ideeen met een locatie, en staan op de kaart allemaal op de Grote Markt.

Categorie

De eerste categorie die je aanklikt, is de hoofdcategorie waarin je idee valt. Voeg alleen een of meer extra categorieen toe als je initiatief niet eenduidig is.  

Wie zijn wij

Je bent verplicht tenminste een bestaand persoon als contactpersoon voor dit initiatief aan te geven. De eerste persoon die je invult is de hoofdcontactpersoon. Het e-mailadres wordt (onzichtbaar) gebruikt voor alle mailcorrespondentie via HaarlemLink met jouw initiatief. We adviseren je om voor je initiatief een apart e-mailadres aan te maken in plaats van je persoonlijke e-mailadres te gebruiken. Dat heeft naast beveiligingsaspecten als voordeel, dat je de post over je initiatief scheidt van je prive mail, en dat je de mailbox kunt delen met mede-initiatiefnemers.

Social media

Heb je een of meer social media accounts, dan kun je die hier aangeven. We wijzen je erop, dat voor social media andere beveiligings- en privacyvoorschriften gelden dan voor HaarlemLink. 

Agenda

Plaats hier alleen agenda-items van bijeenkomsten, die voor iedereen toegankelijk zijn. Wil je alleen je volgers informeren, gebruik dan de updatelink in je dashboard.

Status

HaarlemLink is er voor ideeen en plannen, die nog moeten worden gerealiseerd. Hier geef je de status van je initiatief aan:

  • idee: je initiatiefpagina staat al helemaal klaar, maar is nog niet gepubliceerd voor bezoekers
  • actief: je initiatief is gepubliceerd, zichtbaar voor bezoekers en vindbaar bij zoekmachines
  • afgesloten: je initiatief is gerealiseerd (of gestopt), en blijft na afsluiting nog een jaar te vinden op HaarlemLink.